<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
 <journal>
 <language></language>
 <journal_id_issn></journal_id_issn>
 <journal_id_issn_online></journal_id_issn_online>
 <journal_id_pubmed>Pubmed</journal_id_pubmed>
 <journal_id_pii>PII</journal_id_pii>
 <journal_id_doi>DOI</journal_id_doi>
 <journal_id_isnet>ISNET</journal_id_isnet>
 <journal_id_iranmedex>IRANMEDEX</journal_id_iranmedex>
 <journal_id_magiran>MAGIRAN</journal_id_magiran>
 <journal_id_sid>SID</journal_id_sid>

 <pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1388</year>
	<month>11</month>
	<day>25</day>
 </pubdate>
 <pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2010</year>
	<month>2</month>
	<day>14</day>
 </pubdate>
 <volume>دوره 11</volume>
 <number>شماره 4</number>

 <publish_type>online</publish_type>
 <publish_edition>1</publish_edition>
 <article_type>fulltext</article_type>

<articleset>
	<article>
	<language></language>
	<article_id_issn></article_id_issn>
	<article_id_issn_online></article_id_issn_online>
	<article_id_pubmed>Pubmed</article_id_pubmed>
	<article_id_pii>PII</article_id_pii>
	<article_id_doi>DOI</article_id_doi>
	<article_id_isnet>ISNET</article_id_isnet>
	<article_id_iranmedex>IRANMEDEX</article_id_iranmedex>
	<article_id_magiran>MAGIRAN</article_id_magiran>
	<article_id_sid>SID</article_id_sid>
	
	<title_fa>بررسی الگوی صبحانه دریافتی و وضعیت حافظه ی کوتاه مدت دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی شهر شیراز، 1386</title_fa>
	<title>The evaluation of breakfast intake pattern and short-term memory status in junior secondary school students in Shiraz 2007</title>
	<subject_fa/>
	<subject/>
	
	<content_type_fa></content_type_fa>
	<content_type></content_type>
	
	
	<abstract_fa>زمینه و هدف: یادگیری، حافظه و پیشرفت تحصیلی کودکان در مدرسه تحت تاثیر عوامل مختلف تغذیه ای و از جمله صبحانه قرار دارند. مواد مغذی اعم از ویتامین های نیاسین (B3)، فولیک اسید (B9)، کوبالامین (B12)، آهن، ید و غیره بر حافظه کوتاه مدت موثرند. از آنجا که صبحانه از عادات مطلوبی است که بر حافظه کودکان موثراست. لذا این مطالعه با هدف بررسی الگوی صبحانه دریافتی و وضعیت حافظه کوتاه مدت دختران دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر شیراز صورت گرفت.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی 150 نفر از دختران دانش آموز مدارس راهنمایی شیراز به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. اطلاعات دموگرافیک اجتماعی-اقتصادی با پرسشنامه والگوی صبحانه با پرسشنامه بسامد و یادآمد صبحانه 3 روزه جمع آوری و از هر فرد یک تست حافظه وکسلر به عمل آمد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری همبستگی پیرسون و ANOVA تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: بین شغل و تحصیلات والدین، وضعیت تحصیلی، سن و حافظه‌ رابطه‌ معنی داری وجود نداشت. طی بررسی تغذیه ای بین مصرف پیریدوکسین (ویتامینB6 )، B12، ید، کالری، پروتیین، چربی یا کلسترول و نمره ی حافظه رابطه‌ی معنی داری وجود نداشت (05/0P&amp;amp;gt;)، اما بین مصرف ویتامین B3، کربوهیدرات و آهن در صبحانه و نمره ی حافظه رابطه ی معنی دار و همبستگی از نوع مستقیم وجود داشت (05/0P</abstract_fa>
	<abstract>Background: Nutritional factors especially breakfast can have some effects on children’s learning educational improvement and memory. Nutrients such as niacin folic acid cobalamine etc. can have effect on short-term memory via several mechanisms. This study was conducted to evaluate breakfast intake pattern and short-term memory status in junior secondary school students in Shiraz.
Method: In this cross-sectional study a total number of 150 girl students were randomly selected from four secondary schools in Shiraz.  The students were asked to fill out the socio-economic questionnaires as well as food frequency questionnaires for breakfast. They were provided by three-day breakfast and their short-term memories were evaluated by Weksler test. Socio-economic conditions and dietary intakes were analyzed using ANOVA test.
Results: The results of this study showed that there was no correlation between parents job students mean age and their school grades with their memory scores. Dietary analysis demonstrated a negative correlation between local soup consumption in breakfast and memory scores. Food record analysis showed no correlation between fat cholesterol protein vitamin B6 B12 calorie or iodine intake in breakfast and memory scores but there was a positive correlation between carbohydrate iron and vitamin B3 intake in breakfast and memory scores similarly there was a positive correlation between B12 intake in the breakfast and students&amp;amp;rsquo; average school grades during the year. 
Conclusion: Adequate breakfast with lesser lipid and meat and higher carbohydrate Fe2+ and vitamin B3 can have important role to improve short-term memory.


</abstract>

	<keyword_fa>واژه های کلیدی: بسامد صبحانه، تست وکسلر، حافظه ی کوتاه مدت.</keyword_fa>
	<keyword>Keywords: Breakfast frequency Short-term memory Wheksler test.</keyword>
	<start_page>35</start_page>
	<end_page>41</end_page>
	<web_url></web_url>
	<web_url></web_url>
	<author_list>
	<author>
		<first_name></first_name>
		<middle_name/>
		<last_name></last_name>
		<suffix/>
		<affiliation></affiliation>
		<first_name_fa>زهرا</first_name_fa>
		<middle_name_fa></middle_name_fa>
		<last_name_fa>سهرابی</last_name_fa>
		<suffix_fa/>
		<email>E-mail:Zahra_2043@yahoo.com</email>
		<code></code>
		<coreauthor>No</coreauthor>
		<affiliation_fa></affiliation_fa>
	</author>
	<author>
		<first_name></first_name>
		<middle_name/>
		<last_name></last_name>
		<suffix/>
		<affiliation></affiliation>
		<first_name_fa>افسانه</first_name_fa>
		<middle_name_fa></middle_name_fa>
		<last_name_fa>محمدی</last_name_fa>
		<suffix_fa/>
		<email></email>
		<code></code>
		<coreauthor>No</coreauthor>
		<affiliation_fa></affiliation_fa>
	</author>
	<author>
		<first_name></first_name>
		<middle_name/>
		<last_name></last_name>
		<suffix/>
		<affiliation></affiliation>
		<first_name_fa>دکتر محمد حسن</first_name_fa>
		<middle_name_fa></middle_name_fa>
		<last_name_fa>افتخاری</last_name_fa>
		<suffix_fa/>
		<email></email>
		<code></code>
		<coreauthor>No</coreauthor>
		<affiliation_fa></affiliation_fa>
	</author>
	<author>
		<first_name></first_name>
		<middle_name/>
		<last_name></last_name>
		<suffix/>
		<affiliation></affiliation>
		<first_name_fa>هاله</first_name_fa>
		<middle_name_fa></middle_name_fa>
		<last_name_fa>قائم</last_name_fa>
		<suffix_fa/>
		<email></email>
		<code></code>
		<coreauthor>No</coreauthor>
		<affiliation_fa></affiliation_fa>
	</author>
	</author_list>
</article>
</articleset></journal>
  
