درباره کرونا ویروس بیشتر بدانیم
۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۸ تير
1398/12/07
توصيه هاي تغذيه اي براي پيشگيري از بيماريهاي تنفسي و كرونا ويروس

توصيه هاي تغذيه اي براي پيشگيري از بيماريهاي تنفسي و كرونا ويروس عملكرد سيستم ايمني بدن نقش مهمي در پيشگيري از بيماريهاي تنفسي، از جمله بيماري كرونا ويروس دارد. بيماريهاي زمينه اي مانند ديابت و بيماريهاي ريوي، بيماري هاي قلبي، سوء تغذيه و نداشتن تغذيه صحيح باعث تشديد احتمال ابتلا به اين ويروس هستند. دريافت ناكافي مواد غذايي و كمبود ويتامين هايي همچون ويتامين C و A و D و تضعيف سيستم ايمني بدن، احتمال ابتلا به بيماري را افزايش مي دهد . با مصرف روزانه منابع غذايي ويتامين C مانند مركبات )پرتقال،
نارنگي، ليموشيرين، كيوي( و سبزيهايي نظير انواع كلم، گل كلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه اي مي توان نياز به ويتامين C را به خوبي تامين نمود. به عنوان مثال، مصرف روزانه يك عدد پرتقال يا دو عدد نارنگي، ويتامين C مورد نياز روزانه بدن را تأمين مي كند. از سوي ديگر، هويج و كدوحلوايي و سبزي هايي به رنگ سبز تيره مانند اسفناج، برگ چغندر و برگ هاي تيره كاهو، از منابع خوب ويتامين A هستند. بطوركلي، به منظور پيشگيري از ابتلا به بيماري و تقويت سيستم ايمني بدن، مصرف روزانه سه واحد از گروه سبزي ها ) به جز سبزي هاي نشاسته اي( و حداقل دو واحد ميوه توصيه مي شود .كودكان زير پنج سال، مادران باردار، سالمندان و بيماراني كه داروهاي كورتوني مصرف مي كنند، بيشتر در معرض خطر ابتلا به بيماري هستند و لازم است براي پيشگيري، نكات زير را بيشتر رعايت نمايند:
- هر روز سبزي يا سالاد همراه با آب ليموترش يا آب نارنج تازه استفاده كنند .- از هويج و كدوحلوايي در غذاهاي روزانه استفاده به عمل آيد .- مصرف پياز خام به دليل داشتن ويتامين C همراه با غذا توصيه مي شود .- از مصرف سوسيس و كالباس و ساير فست فودها و غذاهاي چرب و سنگين اجتناب شود .- استفاده از منابع پروتئين در غذاي روزانه مانند انواع گوشت، حبوبات و تخم مرغ، بسيار حائز
اهميت است .
- كمبود ريز مغذي هايي همچون آهن و روي نيز سيستم ايمني بدن را تضعيف مي كند. از منابع غذايي اين دو ريزمغذي نظير گوشت، حبوبات )به عنوان جايگزين مناسب گوشت(، تخم مرغ، سبزيهاي برگ سبز و انواع خشكبار بيشتر استفاده شود .
-از خوردن غذاهايي كه خوب پخته نشده ) مانند تخم مرغ عسلي و نيمرو و كباب هايي كه كاملا مغز پخت نشده اند ( خودداري شود .- از خوردن غذا و مايعات در مكان هايي كه از نظر بهداشتي مورد اطمينان نيستند، خودداري شود .- در صورتي كه علائم سرماخوردگي داريد، از غذاهاي آبكي مانند سوپ و آش همراه با آب ليموي تازه و مايعات گرم استفاده كنيد .
- از جوانه هاي گندم، ماش و شبدر در رژيم غذايي روزانه خود استفاده كنيد .- از ميوه هاي فصل حاوي آنتي اكسيدان مانند انار، پرتقال توسرخ، گريپ فروت و ... استفاده كنيد .-به خاطر داشته باشيد رعايت تعادل و تنوع در برنامه غذايي روزانه و حصول اطمينان از دريافت
كافي ريزمغذيها و پروتئين، نقش مهمي در پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي مختلف از جمله كرونا ويروس دارد .
تعداد بازدید:
5
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
Powered by DorsaPortal