درباره کرونا ویروس بیشتر بدانیم
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
1398/12/07
اطلاعات پزشكي مرتبط با كروناويروس

اطلاعات پزشكي مرتبط با كروناويروس
كروناويروس چيست؟
كروناويروس خانواده اي از ويروس هاست كه مي تواند منجر به بيماري هاي تنفسي در افراد شود. كروناويروس ها در ميان حيواناتي مثل شترها، گاو، گربه و خفاش ها وجود دارد.

شيوه انتقال ويروس به چه صورت است؟
اين ويروس تصور مي شود كه در بسياري از موارد از فرد به فرد از طريق هواي تنفسي يا سطوح آلوده به مخاط يا قطرات تنفسي بيمار منتقل شود. به عبارت ديگر افراد آلوده مي توانند ويروس كرونا را از طريق ترشحات تنفسي، بويژه در زمان عطسه يا سرفه انتقال دهند. اين ويروس مي تواند از فاصله حدود 2 متري منتقل شود. اين انتقال معمولاً از طريق ترشحات ريز زمان عطسه يا سرفه روي مي دهد؛ همانطوري كه آنفلوانزا شيوع پيدا مي كند. يعني ممكن است در بيني يا دهان جاي بگيرند و از آنجا به ريه راه پيدا كنند. هنوز كامل مشخص نشده است كه آيا انتقال بيماري با لمس سطوح يا اشيايي كه به ويروس آلوده اند و پس از آن برخورد با دهان و بيني منجر به ايجاد بيماري مي شود يا خير. تصور مي شود كه خطرناكترين زمان انتقال وقتي است كه فردي داراي علائم است.
گاهي ممكن است پيش از بروز علائم نيز انتقال صورت گيرد اما اين مهم ترين راه انتقال نيست. انتقال اين ويروس طبق شواهد در استان هوبي چين آسان بوده است ولي در ايالات متحده تنها با تماس هاي بسيار نزديك به وقوع پيوسته است.

كروناويروس جديد با بقيه كروناويروس ها چه فرقي دارد؟
اين نوع ويروس نوع جديد تكامل يافته اي از همان كروناويروس هاي قبلي است بيماري هاي پيشين سارس و مرس را ايجاد كرده بود.

علائم ابتلا به كروناويروس چيست؟
اين ويروس مي تواند منجر به تنگي نفس، تب و سرفه شود.
شيوه تشخيص اين بيماري چگونه است؟
معمولاً از طريق كيت هاي آزمايشگاهي و تست اختصاصي مرتبط تخصيص داده ميشود كه پس از تماس با اورژانس و در بيمارستان مشخص مي شود.

عوارض ناشي از ابتلا به ويروس چيست؟
اين بيماري مي تواند منجر به پنوموني شديد به همراه سندروم ديسترس تنفسي حاد، شوك سپتيك و اختلالات دستگاهي متعدد گردد كه در نهايت مي تواند منجر به مرگ گردد. اگرچه نزديك به 98 درصد موارد خود به خود خوب مي شوند.

كدام يك از شاغلين بيشتر در معرض خطر هستند؟
• كاركنان خدمات بهداشتي
• كاركنان كفن و دفن
• كاركنان آزمايشگاه ها
• مسئولين فرودگاه و شركت هاي هوايي
• مرزبانان
• كاركنان جمع آوري زباله
• كاركناني كه مرتب در مسافرت هستند به خصوص به مناطق آلوده

اقدامات پيشگيري و كنترلي كدامند؟
• به طور مكرر دستان خود را با آب و صابون به مدت 20 ثانيه حداقل بشوييد. در صورتي كه آب و صابون در دسترس نيست مي توانيد از پنبه آغشته به الكل 60 درصد استفاده كنيد. هميشه دستي را كه آلوده به خاك است را بشوييد.
• از دست زدن به چشمان، بيني، يا دهان خود با دستهاي نشسته پرهيز كنيد.
• از تماس نزديك(كمتر از 2 متر) با افراد بيمار خودداري كنيد.
• در همه محل هاي كاري كه ممكن است مواجهه با ويروس كرونا وجود داشته باشد از جمله بيمارستان، غسالخانه و غيره در صورتي كه افرادي مشكوك به بيماري كرونا هستند آنها را ايزوله يا جداسازي كنيد تا از مواجهه بيشتر بقيه جلوگيري شود. بايستي سعي شود اين افراد از بيماران با تاييد قطعي بيماري جدا نگه داشته شوند. اقدامات كنترلي مي تواند تركيبي از اقدامات مهندسي، مديريتي و وسايل حفاظت فردي باشد.

درمان بيماري ناشي از اين ويروس چگونه است؟
تاكنون واكسن يا درماني براي آن در دسترس نيست اما بيمارستان ها مي توانند ضمن ايزوله كردن فرد درمان حمايتي براي وي انجام دهند.

تعداد بازدید:
1914
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
Powered by DorsaPortal