مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۱/۹
1399/07/22
مصرف مشروبات الکلی همواره خطر ساز است
وبدا؛ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه، الکل از شایعترین مواد سوء مصرف در دنیاست و به عنوان ماده آغازین نقش زیادی در ادامه مصرف مواد مخدر دارد، نسبت به خطرات مصرف مشروبات الکلی متذکر شد.
به گزارش وبدا؛ دکتر رضا محمدی افزود: مراحل اعتیاد شامل فرایندی است که از عدم مصرف، گرایش به مصرف، مصرف آزمایشی اولین مصرف، مصرف گاهگاهی تکرار مصرف بدون مشکل، سوءمصرف ادامه مصرف علی رغم مشکل، وابستگی، الگوهای پرخطر مثل تزریق در مواد مخدر، افت شدید کارکردهای اجتماعی و خانوادگی بی خانمانی، و سرانجام به مرگ ختم می شود.
وی تصریح کرد: در هر مرحله جلوگیری از ورود فرد به مرحله بعد پیشگیری محسوب می شود .
دکتر محمدی، ازعوامل خطر برای مصرف الکل به جوانی ، وجود مواد دسترسی، بیماری روانی افراد، بیماری جسمی، علل اقتصادی، اعتماد به نفس پایین، عدم توانائی ابراز وجود ، عدم توانایی نه گفتن در مقابل فشار همسالان و دوستان، تزلزل در تصمیمگیری، گوشه گیری و انزوا طلبی، نگرش مثبت به مواد، عدم مسئولیت پذیری، عدم تحمل ناکامی و شکست، احساسی نگریستن به مسائل، عدم پایبندی به باورها و اعتقادات مذهبی، باورهای نادرست درمورد مصرف مواد، اختلالات روانپزشکی، افسردگی، اضطراب و اختلال شخصیتی اشاره داشت.
وی در خصوص پیامد های عمده ای شیوع مصرف الکل وجود دارد اظهار داشت: یکی از علل عمده مرگ و میر جوانان در حوادث رانندگی است، در عین حال یکی از دلایل مهم بزهکاری، ارتکاب جرم، خشونت، افت تحصیلی، مسایل و مشکلات عاطفی و خودکشی نیز محسوب می شود.
دکتر محمدی ادامه داد: بیماری های عفونی، بیماری های جسمی، بیماری های روانی، طلاق، افزایش شیوع و بروز اعتیاد و کاهش سن پدیده تشکیل خوشه، کاهش امنیت جامعه، افزایش ترک تحصیلی اثر متقابل، افزایش سرباری، افزایش هزینه های بهداشتی و انتظامی جامعه ، کاهش نیروی مولد جامعه، افزایش آسیب های اجتماعی مانند خشونت خانگی، تکدی گری از دیگر پیامدهای بارز شیوع مصرف الکل در جامعه است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص عوارض مشروبات الکلی از منظر تحقیقات جهانی نیز اظهار داشت: اینکه مصرف مشروبات الکلی اثرات حفاظتی در سلامت دارد هیچ پایه علمی و تحقیقاتی ندارد .
به گفته وی، مطابق توصیه های سازمان جهانی بهداشت میزان مجاز مصرف روزانه مشروبات الکلی صفر است .
وی اضافه کرد: مطابق توصیه های سازمان جهانی بهداشت افرادی که در حال حاضر مشروبات الکلی مصرف می کنند می بایست مقدار آن را کم کرده تا ترک کنند .
وی گفت: سالانه صدها نفر از هم وطنانمان در سنین مولد فقط به دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی، جان خود را از دست داده اند.
دکتر محمدی با بیان اینکه، سالانه ده ها هزار راننده به خاطر مصرف مشروبات الکلی در حین رانندگی جریمه شده اند، که چه بسا ممکن بود مسبب تصادف و مرگ خود و دیگران باشند افزود: حوادث رانندگی در مصرف کنندگان مشروبات الکلی بیشتر است.
دکتر محمدی افزود: از اثرات مصرف مشروبات الکلی بر سلامت جسمی می توان به تاثیر مخرب آن بر مغز و ایجاد تغییرات رفتاری و خلقی اشاره داشت.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: مصرف مشروبات الکلی با تاثیر بر مغز مانع از تمرکز و تفکر شفاف و با تاثیر بر عضله قلب موجب افزایش فشار خون، بی نظمی ضربان قلب و سکته می شود .
به گفته وی، مصرف مشروبات الکلی با تاثیر بر کبد موجبات کبد چرب، هپاتیت الکلی، فیبروز و مرگ کبد (سیروز) و با تاثیر بر پانکراس موجب التهاب و ضعف شدید آن می شود.
دکتر محمدی خاطر نشان کرد: مصرف مشروبات الکلی عامل خطر بزرگی برای سرطان های ناحیه سرو گردن و مری و از علل اولیه سرطان کبد محسوب می شود و خطر سرطان پستان را در زنان و سرطان های روده بزرگ را بالا می برد و در مجموع موجب کاهش ایمنی بدن شده و آن را مستعد عفونت های مختلف می کند .
دکتر محمدی، مصرف مشروبات الکلی را یکی از عوامل خطر ناباروری بر شمرد و افزود: مصرف مشروبات الکلی کنترل بیماری دیابت را دچار مشکل کرده و عوارض آن را تشدید می کند و آثار مخرب و جبران ناپذیری بر سلامت جنین و کودک دارد .
وی، وابستگی به مصرف مشروبات الکلی را یکی از انواع اختلالات روانی دانست که ترک آن نیازمند مشاوره و درمان زیر نظر پزشک است.
به گفته وی، شواهد علمی نشان داده است که مصرف الکل به تدریج باعث فراموشی و اختلال شخصیت می شود و به تدریج با اثر بر سروتونین مغز باعث افسردگی می شود .
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه، مصرف مشروبات الکلی با اثر بر مغز باعث از دست دادن حافظه می شود افزود: همچنین با اثر بر مغز عامل خطری برای طیفی از اختلالات روانی از افسردگی تا خودکشی است و بر خلاف تصور عمومی اختلال اضطرابی را افزایش می دهد و سلامت جنسی فرد را به خطر می اندازد .
تعداد بازدید:
839
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:3
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal