مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۱/۱۰
1400/01/20
گذر از پیک چهارم بیماری کرونا همراهی و همدلی مردم را می طلبد
وبدا؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: مدیریت و گذر از پیک چهارم بیماری کرونا نیازمند همراهی و همدلی مردم با رعایت مسئولیت های فردی و اجتماعی است.
به گزارش وبدا؛ مهندس سید راشد جزایری در برنامه زنده تلویزیونی شب های بام ایران از شبکه استانی جهانبین با بیان اینکه 14 ماه از دست و پنجه نرم کردن مردم با ویروس کرونا می گذرد گفت: سه موج بیماری همزمان با سراسر کشور در چهارمحال و بختیاری رخ داد که با یاری خدا، مردم و مسئولین مدیریت و پشت سر گذاشته شد.
وی افزود: از 25 اسفندماه 1399 همزمان با ایام پایانی سال و فرارسیدن نوروز، خیز پیک چهارم بیماری در استان‌ آغاز شد به طوری که در کمتر از 5 روز وضعیت کرونا در دو شهرستان به رنگ قرمز درآمد و به علت افزایش تعداد بیماران در بخش‌های سرپایی و بستری، هم اکنون تمام شهرستان های 10 گانه در وضعیت هشدار و قرمز رنگ قرار گرفت.
وی اضافه کرد: هم اکنون چهارمحال و بختیاری از نظر میزان بروز بیماری کرونا رتبه 4 کشور را به خود اختصاص داده است به عبارتی شدت موارد ابتلا در استان افزایش یافته است.
رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از بهمن ماه 99 تیم های مراقبتی، حمایتی و نظارتی در قالب اجرای گام جدید طرح محله محور با نام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، در حال شناسایی شعله های کوچک بیماری در محلات تحت عنوان خوشه و مهار بیماری بودند.
وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری در سال 99 با 85 درصد در میزان رعایت بهداشت رتبه سوم کشوری را کسب کرد گفت: متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی در آستانه عید نوروز از 85 به 55 درصد کاهش یافت.
مهندس جزایری با اشاره به اینکه اولین مورد مشکوک به ویروس جهش یافته 10 اسفند 99 در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد اضافه کرد: سهل انگاری در رعایت بهداشت، طولانی شدن زمان وجود ویروس، عدم شناخت دقیق از ویروس جهش یافته، سرعت بالای سرایت کرونای انگلیسی در کمتر از 24 ساعت و همجواری با استان خوزستان از علل گسترش بیماری است.
وی در تشریح تفاوت ویروس چینی با ویروس جهش یافته موسوم به انگلیسی گفت: ویروس چینی با قرنطینه 14 روزه خانگی پس از 8 روز، بهبودی حاصل می‌شد اما ویروس کنونی (انگلیسی) دو زمانه است و پس از خیز و افت، مجددا خیز دارد و افراد با ریه های گرفتار و درگیر در هفته دوم نیاز به بستری دارند.
مهندس جزایری گفت: همچنین در ویروس قبلی نوع ووهان یک درصد افراد سرپایی نیاز به بستری داشتند ولی در نوع ویروس انگلیسی 10 تا 15 درصد افراد سرپایی نیاز به بستری در بیمارستان ها و مراقبت ویژه دارند.
وی خاطرنشان کرد: به دنبال افزایش تعداد موارد بستری و بیماران بدحال، پیش بینی شده 300 تا 400 نفر در استان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست بدهند.
وی یادآور شد: هم اینک روزانه بیش از 1000 نفر با علائم مشکوک به کرونا به مراکز سرپایی مراجعه می کنند و بیش از یک هزار و 500 تست رپید طی 24 ساعت در چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود.
مهندس سید راشد جزایری ادامه داد: طی روزهای اخیر موارد کلی مثبت در بخش سرپایی و بستری به بیش از 520 مورد رسیده است در حالی که در اوج پیک سوم بیشترین موارد ابتلا 400 نفر بود.
مهندس جزایری با بیان تشکیل چهار گروه نظارتی ادامه داد: نظارت بر ادارات توسط اداره کل بازرسی استان، نظارت بر تجارت و بازرگانی بر عهده دانشگاه علوم‌پزشکی، نظارت بر فعالیت های آموزشی و فرهنگی و مدارس با مدیرکل بازرسی استانداری و نظارت بر ترددها توسط کمیته امنیتی انتظامی استانداری چهارمحال و بختیاری با حمایت تعزیرات، اماکن و فرمانداری ها انجام و با متخلفین به شدت برخورد می شود.
رئیس مرکز بهداشت استان ادامه داد: با اعمال محدودیت ها، حذف رقابت ناسالم، ایفای مسئولیت فردی و اجتماعی و همچنین اجرای مصوبات ستاد استانی کرونا برای نظارت بر فعالیت 5 حیطه شغلی در استان شاهد کاهش شیوع و کنترل و مدیریت بیماری خواهیم بود.
تعداد بازدید:
155
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal