مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۱/۳۰
1401/05/17
حدود شش میلیون نفر از افراد فاقد بیمه در طرح دارویار به مدت 3 ماه رایگان تحت پوشش قرار می گیرند
وبدا؛ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: بالغ و شش میلیون نفر از افراد فاقد پوشش بیمه در قالب طرح دارویی به مدت سه ماه به صورت رایگان از طریق سازمان بیمه سلامت تحت پوشش بیمه قرار می گیرند و پس از 3 ماه، پرداخت حق بیمه بصورت پلکانی و با تعیین دهک های افراد پرداخت می گردد.
به گزارش وبدا؛ دکتر رضا محمدی در خصوص جزئیات این طرح افزود: اجرای طرح دارویار با توجه به مصوبه مجلس مبنی بر حذف ارز ترجیحی دارو و عدم افزایش پرداختی از جیب مردم در تاریخ 23 تیرماه 1401 شروع شد.
وی، از جمله اهداف طرح دارویار به عدم تغییر پرداخت از جیب بیماران و در مواردی کاهش آن ، اجرای بیمه همگانی سلامت برای افراد فاقد بیمه و بهره مندی همه دهک های درآمدی از یارانه دارو،
افزایش دسترسی مردم به دارو ، برقراری پوشش بیمه برای داروهایی که پیش از این مشمول بیمه نبودند اشاره داشت و افزود: کاهش کمبودهای دارویی، منطقی شدن تجویز و مصرف با اجرایی شدن صددرصد نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی، جلوگیری از قاچاق معکوس دارو ، افزایش کیفیت دارو و صادرات دارو( تقویت و حمایت از صنایع دارویی)، حمایت ویژه از بیماران خاص و صعب العلاج از دیگر اهداف این طرح می باشد.
به گفته وی، در این طرح قیمت داروهای تولید داخل افزایش می یابد ولی ساز و کار حمایتی به گونه‌ای طراحی شده است که این افزایش قیمت تماماً توسط سازمان‌های بیمه‌گر پوشش داده می‌شود .
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص قیمت پرداخت از جیب مردم در گروه های دارویی مختلف اظهار داشت: داروهایی که تاکنون تحت پوشش بیمه بوده، افزایش قیمت این دارو ها، تماما توسط سازمانهای بیمه پرداخت می‌شوند و بر اساس میزان افزایش قیمت هر قلم دارو درصد
پرداخت بیمه نیز افزایش می‌یابد وسهم پرداختی بیمه ها که قبلا 70 درصد و سهم بیمار 30 درصد هم اکنون سهم پرداخت بیمه تغییر پیدا می‌کند و برای دارو با توجه به درصد افزایش قیمت متغیر خواهد
بود.
دکتر محمدی اضافه کرد: همچنین برای اولین بار مبنای پوشش بیمه تا پیش از این حداقل قیمت داروها در بازار بود به قیمتی که بیشترین سهم بازار را دارد تغییر می یابد در نتیجه پرداخت از جیب مردم برای برخی داروها کاهش می یابد که این طرح شامل 1045 قلم دارو می شود.
وی با بیان اینکه، داروهایی که بیمه آنها نیاز به نسخه پزشک ندارد اصطلاحاً داروهای OTC ،  افزایش
قیمتی نخواهند داشت افزود: با توجه به اینکه تعداد زیادی از هموطنان به صورت روزانه از این داروها استفاده می کنند، حسب دستور ریاست محترم جمهور این داروها که شامل 119 قلم دارو می باشد در شورای عالی بیمه مطرح و تحت پوشش قرار خواهندگرفت.
وی یادآور شد،  این داروها قبلاً برای افراد زیر 12 سال تحت پوشش بودند و احتمالاً در آینده نزدیک برای اجرا ابلاغ خواهد شد ، بنابراین در خصوص این 119 قلم دارو هم در صورت دریافت با نسخه، کاهش پرداختی از جیب بیماران را خواهیم داشت.
وی در خصوص داروهایی که تحت پوشش بیمه نبودند نیز گفت: هم اکنون تعداد 366 قلم از این داروها به گونه‌ای تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند که ریال پرداختی بیماران برای این داروها پس از اجرای طرح نسبت به قبل از آن ثابت است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه، داروهای گیاهی و مکمل های غذایی پیشتر از ارز دولتی برخوردار نبوده و افزایش قیمتی نخواهند داشت. افزود: این داروها قبلاً توسط شرکت ها قیمت گذاری می شدند و با توجه به سیاست های دولت در حمایت از بیماران، قیمت این داروها مجدداً مورد بررسی قرار گرفته و تا حد امکان تعدیل خواهد گردید.
دکتر محمدی اضافه کرد: موضوع مهم این عدم افزایش پرداخت و یا کاهش پرداخت از جیب بیماران، ارائه نسخه به داروخانه می باشد و در صورتی که بیماران آزاد بخواهند دارو تهیه نماید شامل این کاهش پرداختی نخواهد بود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در ادامه به تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای طرح دارویار پرداخت و افزود: از همان ابتدای شروع طرح موضوع برای داروخانه ها اطلاع رسانی گردید و هماهنگی با پشتیبان برنامه نرم افزاری داروخانه ها جهت به روز رسانی برنامه داروخانه ها  انجام شد.
وی تصریح کرد: همچنین ضمن تشکیل جلسات مشترک با سازمان های بیمه در جهت اجرای هر چه سریعتر و به موقع طرح و برگزاری جلسات متعدد با روسای بیمارستان‌ها و شبکه های تابعه،20 مورد بازرسی مشترک با سازمان‌های بیمه‌گر انجام شد. دکتر محمدی، به روز رسانی برنامه HIS بیمارستانها با همکاری پشتیبان برنامه و واحد آی تی دانشگاه و بیمارستان‌های تابعه، نصب پوستر در کلیه داروخانه ها و انجام 142 مورد بازرسی از 113 داروخانه تحت پوشش طی این مدت را از دیگر اقدامات صورت گرفته برشمرد.
به گفته وی، هم اکنون خدمات دارویی در استان در 97 داروخانه روزانه و  16 داروخانه شبانه روزی و 11 داروخانه بیمارستانی ارائه می شود و مردم می تواند کمبودهای دارویی را از طریق شماره تماس‌های 33335511، 33342413 و یا از طریق سامانه 190 اطلاع دهند.
دکتر محمدی با بیان اینکه، کمبودهای دارویی در داروخانه ها، شرکتهای دارویی، داروخانه های بیمارستان و کشوری به صورت روزانه پیگیری می شوند افزود: این کمبودها حدودا 50 قلم هستند .
وی اضافه کرد: استعلام قیمت داروها نیز از طریق سایت TTac.ir و FDA.GOV.ir/nfi  انجام می شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه در خصوص کمک های انجام شده جهت بیماران خاص و صعب العلاج در سال 1400 اظهار داشت: بالغ بر یک میلیارد و 900 میلیون تومان جهت  4816  مورد و در سال 1401، نیر 621 میلیون تومان جهت 1249 مورد بیماران مراجعه کننده بوده است.
تعداد بازدید:
237
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal