۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
1397/04/23 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/kuyf.jpg
راه‌هاي مقابله با گرمازدگي
وب دا؛ پزشك اورژانس در چهارمحال و بختياري گفت: براي پيشگيري از گرمازدگي در بزرگسالان غذاهايي همچون سوپ، آش و خورشت‌هاي آبكي و ميوه‌هاي با آب بيشتر همانند ميوه‌هاي هندوانه، خربزه كه بخش بزرگي از بافت آن‌ها آبدار است و مي‌تواند بخش زيادي از كمبود آب بدن را تامين كند، استفاده شود.
به گزارش وب دا به نقل از خبرگزاري ايسنا؛ دكتر فرزاد مرداني، با اشاره به گرمازدگي در فصل تابستان، اظهار كرد: براساس سن، فردي كه دچار گرمازدگي شده است علائم گرمازدگي و ميزان آن متفاوت است.
وي افزود: اگر گرمازدگي شديد باشد بايد فرد به مراكز درماني مراجعه كند تا اقدامات لازم برايش انجام شود.
مرداني تصريح كرد: اگر علائم خفيف باشد بايد فرد از محيطي كه در آن قرار دارد و دچار گرمازدگي شده خارج شود.
وي ادامه داد: استفاده از نوشيدني‌ برحسب سن كه براي بزرگسالان بهترين نوشيدني مصرف آب آشاميدني و در ادامه مصرف ميوه‌هايي همانند گرمك، خيار و هندوانه به دليل آب بيشتر در بافت اين ميوه ها، توصيه مي‌شود.
دكتر مرداني تاكيد كرد: در كودكان نيز علاوه بر خارج كردن فرد از محيطي كه در آن قرار دارد، كم كردن لباس، مصرف نوشيدني شيرين همانند يك ليوان آب ميوه خنك يا آب به مقدار كم و به دفعات استفاده شود.
وي حالت تهوع، عصبي شدن، فقدان اشك، خشكي و خارش چشم، كاهش تعريق به خصوص در نقاطي از بدن همانند زيربغل، كشاله ران كه محل رايج تعريق بوده و نيزخشك شدن دهان از علائم گرمازدگي در بزرگسالان عنوان كرد.
دكتر مرداني گفت: تشخيص گرمازدگي دركودكان به دليل اهميت آن توجه ويژه مادران را مي‌طلبد كه در مراحل اوليه با عصبي و پرخاشگر شدن كودك و در ادامه بي‌حالي و گريه‌هاي خشك و نداشتن تعريق سابق و كاهش دفعات ادرار در طي روز و در مراحل پيشرفته سرد شدن اندام‌ها و تنفس‌هاي تند و سطحي مي‌تواند از علائم گرمازدگي و كم آب شدن بدن باشد.
وي اظهار كرد: پزشك از بيمار شرح حال مي‌خواهد و با توجه به اين شرح و علائم موجود تشخيص نهايي را خواهد داد.
دكتر مرداني خاطرشان كرد: در هنگام گرمازدگي دوش آب خنك به معناي آب ولرم نه آب سرد، گرفته شود زيرا استفاده از آب سرد يكباره، بدن را دچار عارضه خواهد كرد.
پزشك اورژانس بيان كرد: در مراكز درماني براي افرادي كه دچار گرمازدگي شدند و داراي بي‌حالي و ضعف هستند در نقاطي همانند زيربغل، اطراف شكم، كشاله ران فرد، كيسه‌هاي يخ گذاشته خواهد شد.
دكتر مرداني ادامه داد: براي پيشگيري از گرمازدگي در بزرگسالان غذاهايي همچون سوپ، آش و خورشت‌هاي آبكي و ميوه‌هاي با آب بيشتر همانند ميوه‌هاي هندوانه، خربزه كه بخش بزرگي از بافت آن‌ها آبدار است و مي‌تواند بخش زيادي از كمبود آب بدن را تامين كند، استفاده شود.
وي اضافه كرد: در عين حال توصيه مي‌شود در ساعاتي كه تابش آفتاب مستقيم است از منزل خارج نشوند و بيشتر در ساعاتي كه هوا خنك است اقدام به خروج كنند و خريدهاي و كارهاي غير ضروري خود را نيز از پاساژها به دليل سرپوشيده بودن انجام دهند.
دكتر مرداني در خصوص اينكه چه افرادي بيشتر در معرض خطر گرمازدگي قرار دارند، گفت: گروه‌هاي حساس شامل سالخوردگان و كودكان و نوزادان در معرض گرمازدگي بيشتر قرار دارند.
وي خاطرنشان كرد: افرادي كه مشكلات و اختلالات كليوي و عروقي دارند و تغذيه مناسبي بر حسب سن خود ندارند مي‌توانند بيشتر دچار گرمازدگي شوند.
تعداد بازدید: 184
Powered by DorsaPortal