۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
1397/12/27 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/photo_2019-03-16_09-08-56.jpg
اورژانس هاي چشم در روزهاي پاياني سال
وبدا؛ متخصص چشم پزشكي در چهارمحال و بختياري با اشاره به نزديك شدن به روزهاي پاياني سال و رسم ديرينه خانه تكاني و استفاده از انواع مواد شوينده شيميايي و مراسم آخرين چهارشنبه سال و احتمال وقوع حوادث ناشي از آتش بازي در كودكان و بزرگسالان نكاتي در خصوص اورژانس چشم در روزهاي پاياني سال بيان نمود.
به گزارش وبدا؛ دكتر حسن اكبري، با بيان اينكه چشم عضوي حساس بوده و محافظت و بهداشت آن بسيار حياتي است افزود: بهتر است با مراقبت و احتياط هاي لازم از آسيب هاي چشم پيشگيري نمائيم.
وي تصريح كرد: بيشترين آسيب هاي وارده به چشم در روزهاي پاياني سال ناشي از تروماها است.
وي ادامه داد: بطور كلي تروماها به
آسيب هاي فيزيكي و شيميايي تقسيم مي شوند كه آسيب هاي فيزيكي شامل: آسيب چشم ناشي از ضربه هاي نافذ با اجسام تيز و برنده مانند چاقو، شيشه و نوك مداد، .... و آسيب كند مانند برخورد سنگ، مشت، ‌دستگيره در و ... بوجود مي آيد.
دكتر اكبري، از آسيب هاي ديگر برخورد مواد پرتابي ناشي از انفجار مواد آتش بازي، ترقه را نام برد و افزود: سوختگي هاي حرارتي را هم بايد مد نظر قرار داد.
اين پزشك متخصص،‌ براي پيشگيري از چنين مسائلي گفت: بايد در فعاليت هاي خانه تكاني و يا بازنمودن لوله ها از افراد بزرگسال كه آموزش هاي لازم را ديده اند كمك گرفت و در جشن ها و مراسم هاي شادي مانند روزهاي چهارشنبه سوري آخر سال از اقدامات خطرناك دوري نمود و از كودكان محافظت كرد و اين موضوع بصورت مناسب از طريق رسانه هاي عمومي و مدارس آموزش داده شود.
وي تصريح كرد: همچنين در صورت بروز حوادث ، توصيه مي شود با حفظ خونسردي و بدون دستكاري فرد آسيب ديده را بايد به مراكز درماني منتقل نمود.
وي اظهار داشت: آسيب هاي شيميايي مي تواند در محل كار و يا در منزل اتفاق بيفتد و معمولاً از تماس با پاك كننده ها، سفيد كننده ها، جرم گير ها، پاك كننده هاي شيشه، گاز،‌ سراميك،‌ رنگ ها، ضدعفوني كننده ها ، لوله باز كن ها ناشي مي شود.
دكتر اكبري از علائم آسيب هاي شيميايي چشم به قرمزي، ‌ورم چشم، آبريزش و سوزش آن اشاره نمود.
به گفته وي، انتخاب مواد شيميايي مناسب و روش درست استفاده از آن و همچنين رعايت نكات ايمني از بروز آسيب شيميايي پيشگيري مي نمايد.
وي در ادامه به افراد توصيه كرد: از مخلوط نمودن مواد شيمايي خودداري نموده و باز كردن لوله ها را به افراد آموزش ديده بسپارند و در صورت امكان از عينك هاي محافظ استفاده نمايند.
دكتر اكبري در پايان متذكر شد، افراد در صورت بروز حادثه و آسيب هاي شيميايي، با حفظ خونسردي اقدام به شستشوي فراوان با آب سرد نموده و سپس به مراكز درماني مراجعه نمايند.
تعداد بازدید: 77
Powered by DorsaPortal