مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۱۰
1403/01/14
هشدار درخصوص مصرف قارچ‌های سمی و خودرو در طبیعت
وبدا؛ معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری درخصوص بروز مسمومیتهای اتفاقی ناشی از مصرف قارچ های سمی و خودرو در اوایل فصل بهار هشدار داد.
 
به گزارش وبدا، دکتر رضا محمدی در تشریح این خبر اظهار کرد: همه ساله با آغاز فصل بهار و بهبود شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، با موجی از مسمومیت های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های سمی مواجه هستیم که منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از هموطنانمان شده است.
 
وی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون موردی از مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی در استان گزارش نشده است افزود: در شش ماه اول سال گذشته 242 نفر بر اثر مسمومیت با قارچ سمی در کشور راهی بیمارستان شدند.
 
وی ادامه داد: پارسال بیشترین مسمومیت ناشی از قارچ های سمی در مناطق غربی، کوهستانی و یا مرطوب کشور به ویژه استانهای کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان، گلستان و کردستان، لرستان، همدان، قزوین و چهارمحال و بختیاری بود.
 
دکتر محمدی توصیه کرد: از مصرف قارچ های خودرو مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان (علی الخصوص درختان خشک شده) می رویند و یا قارچ های فله ای جمع آوری شده توسط افراد بومی، خودداری شود چرا که شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است.
 
وی تصریح کرد: مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.
 
معاون غذا و دارو دانشگاه با بیان اینکه برخی از سموم موجود در قارچ های سمی، مقاوم به گرما هستند گفت: فرآیندهای آماه سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نمی باشد.
 
وی در پایان توصیه کرد: در صورت بروز علایم و نشانه های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) از هرگونه خوددرمانی پرهیز و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید چراکه هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ می شود.
تعداد بازدید:
220
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:5 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal