دانشکده علوم پزشکی بروجن
۱۴۰۳/۱/۳۱
مرکز مهارتهای بالینی
معرفی واحد    Skill Lab

پراتیک درلغت به معنای تجربه،تمرین و ممارست است. یکی از ویژگی های آموزش علوم پزشکی، لزوم یادگیری مهارتهای عملی درکنار حیطه های دانشی و نظری است. هدف از پراتیک فراهم نمودن محیطی مناسب جهت یادگیری مهارت‌های عملی دانشجویان به منظور آماده سازی آنان جهت ورود به محیط‌های بالینی واقعی می‌باشد.









تاریخچه
واحد مهارتهای بالینی در سال 1370 همزمان با تاسیس دانشکده پرستاری راه اندازی شد و درحال حاضر در ساختمان اصلی دانشکده پرستاری واقع شده است. 
فضای داخلی:
سالن اصلی شامل اتاق های پرستاری «داخلی و جراحی»، مراقبت های ویژه، پانسمان و سوچور، معاینات بالینی، واحد فوریتهای پزشکی شامل، اتاق EMS، CPR و اتاق   obstetrics میباشد. خانه بهداشت برای استفاده دانشجویان پرستاری، اتاق عمل درانتهای سالن با فضای اختصاصی که شامل واحد اسکراب و ریکاوری و فضای داخل اتاق عمل واقع شده است. در ورودی مرکز،کلاس درس و رختکن دانشجویان اقاوخانم جهت استفاده ی دانشجویان واقع شده است.
درایستگاه اول« پرستاری»،مانکن شبیه سازان سان با ارگانهای داخلی وجودداردکه دران پروسیجرهایی مثل تعبیه ی سوندمعدی-روده ای،سونداژ،انما،حمام درتخت ومراقبتهای قبل وبعدجراحی و... برای دانشجویان اموزش داده میشود. 
درایستگاه دوم،دانشجویان انجام انواع پانسمان ها من جمله پانسمان بدسور،پانسمان بازوبسته وخشک ومرطوبت،اشنایی با انواع زخم و پانسمان های نوین ،مراقبت ازکلوستومی،بانداژ،اتل گذاری و...... را اموزش میگیرند.
درایستگاه سوم،انواع مولاژهای دست شریانی،دست وریدی تزریقات،بازوی تزریقات پیشرفته،باسن تزریقات،جهت انواع تزریقات مورداستفاده قرارمیگیرند.


ایستگاه چهارم، واحدخدمات جامع سلامت میباشدکه دران مراقبتهای مادرانونوزادان،مراقبت های بهداشتی دوران بارداری وانواع خدمات بهداشت محیط وبهداشت عمومی به دانشجویان اموزش داده میشودکه شامل یخچال،ترازوی نوزادوبزرگسال،واکسن کرییر،انواع واکسن ها،اسپاکولوم،رحم آیودی،دفترهای بزرگ بهداشتی وکیت کلرسنج و.... موجودمیباشد.
درایستگاه پنجم،دانشجویان با واحد مراقبت های ویژه (ICU-CCU) و دیالیز(صفاقی-همودیالیز) وباپروسیجرهایی ازقبیل:کار با دستگاه ونیتلاتور، ساکشن کردن وکاربامانیتورینگ قلبی وگرفتن وتفسیرنوارقلب،وصل بیماربه دستگاه همودیالیز،.انجام دیالیزصفاقی و...اشنایی پیدا کرده و اموزش میگیرند.
درواحد فوریتهای پزشکی که شامل اتاق دیس پچ، اتاق CPR و اتاق EMS می باشد، مانکن باکیت تروما، ترالی اورژانس ،اتل ها،لانگ بکبوردهاوتخت CPR  ،ومانکن های اینتوباسیون و CPR و سایرتجهیزات مربوط به فوریتهای پزشکی و موجود در امبولانس برای اموزش دانشجویان،موجودمیباشد.
اتاق اناتومی وتشریح که شامل:واحدسمیولوژی یامعاینات بالینی است که انواع مانکن های سمع قلب وریه وانواع مولاژهای اموزشی واسکلت های کاملا انسان و وسایل ولوازم انواع معاینات که برای ا موزش دانشجویان کاربرددارند.
اتاق عمل، شامل واحد اسکراب که در انجا دانشجویان شستن دست قبل از جراحی،اموزش میبینند.در واحد ریکاوری، مراقبت های بعد از عمل جراحی، اموزش داده میشود .فضای داخلی اتاق عمل شامل  تخت جراحی، میز مایو و مانکن با ارگانهای داخلی، دستگاه بیهوشی و..... می باشد.




رسالت
یکی از رسالت های مهم دانشکده پرستاری تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد می باشد. در طول مدت تحصیل، دانشجویان نه تنها بایستی دانش کافی در زمینه سلامت، بیماری و چگونگی اداره بیمار پیدا کنند بلکه باید توانایی کافی در زمینه تمام مهارتها را نیز کسب نمایند.  با ایجاد مرکز آموزشی مهارتهای بالینی این امکان فراهم گردید تا با رشد تکنولوژی آموزشی، شرایط مناسب تری برای آموزش مهارتهای بالینی فراهم شود. مرکز آموزش مهارتهای بالینی بعنوان پلی بین کلاسهای تئوری و عرصه بالینی عمل می کند و محیطی ایمن برای تدریس و فراگیری مهارتهای بالینی و ارتباطی با هدف همکاری و آموزش بین بخشی، ارتقاء کیفیت مراقبت از بیماران می باشد، همچنین یادگیری مهارتها در محیطی شبیه محیط بالین، خالی از استرس و لذت بخش برای دانشجویان میباشد و با ارزیابی استراتژیهای جدید آموزشی و ارزشیابی OSCE فراگیری مستقل را در دانشجویان ترویج داده می شود. 
مرکز مهارتهای بالینی بافراهم آوردن وسایل کمک آموزشی، معاینه فیزیکی و مدلها فرصتی ایجاد می کند تا دانشجویان پرستاری و اتاق عمل و فوریتهای پزشکی در  محیطی آرام و مناسب مهارتهای تکنیکی و ارتباطی را قبل از ورود به عرصه بالینی فرا گیرند. یادگیری مهارت­ها به دور از محیطهای واقعی یک تجربه خالی از استرس و لذت بخش برای دانشجویان است و آمادگی لازم برای تجربه بالینی در بیمارستان و جامعه را فراهم میکند. لازم به ذکر است که در واحد مهارتهای بالینی اساتید و دانشجویان گرامی می توانند از کتابچه SKILL LAB وکتابچه آسکی که توسط کارشناس پراتیک تالیف و گرداوری شده 
استفاده نمایند.

ویژگیها

1.امکان تکرارمهارت هادرمحیط امن برای یادگیری عمیق تر
2.کاهش استرس دانشجودرامرآموزش (یادگیری مهارتها)
3.آموزش درجهت احترام به حقوق بیمار


موارد استفاده ازواحدمهارتهای بالینی

1.آموزش مهارتهای بالینی به دانشجویان پرستاری و اتاق عمل  (کارشناس)
2.آموزش اورژانس های پزشکی به دانشجویان فوریت¬های پزشکی
3.آموزش بررسی وضعیت سلامت به دانشجویان پرستاری واتاق عمل وفوریتهای پزشکی
4.برگزاری آزمون¬های آسکی جهت دانشجویان پرستاری واتاق عمل وفوریتهای پزشکی
5.مجهزبودن مرکزبه کامپیوتر و اینترنت



اهداف :

1.کسب مهارتهای بالینی دررشته های پرستاری واتاق عمل وفوریتهای پزشکی باشبیه سازی بخشهای بیمارستانی
2.تبیین قوانین فیلدهای بالینی وآموزشی
3.تبیین قوانین ارتباط باهمکاران درمحیطهای بیمارستانی وآموزش نحوه ی مشارکت وهمکاری باسایرافرادتیم های درمانی
4.آموزش نحوه ی برقراری ارتباط وبرخورددانشجویان بامددجویان وبیماران
5.تبیینDress Codeوآموزش نحوه ی پوشش حرفه ای
6.برگزاری کارگاه های آموزشی برای متخصصین،دانشجویان،کارکنان
7.آموزش درجهت ارتقاواحترام به حقوق بیمار






شرح وظایف:
مسئول و کارشناسان مهارتهای بالینی :

1.مسئول هماهنگی زمان های تمامی کلاس های عملی  
2.مسئول و امین اموال تمامی اموال و تجهیزات و لوازم موجود در مهارتهای بالینی
3.نظارت به نحوه ی استفاده صحیح از مانکن ها حین تمرین و تدریس 
4.فراهم نمودن تمامی لوازم مصرفی برای تدریس و تمرین ها به تعداد مورد نیاز 
5.درخواست  خرید مانکن ها و تجهیزات تخصصی پرستاری و مامایی و همچنین درخواست خرید لوازم مصرفی 
6.فراهم نمودن فضای مناسب محیطی دما، نور، تهویه مناسب و چینش مناسب وسایل، برای برگزاری کلاسها
7. حضور کارشناسان مهارتهای بالینی در کلاس های آموزشی این واحد 
8.آشنایی و آموزش به  اساتید جدیدالورود در مورد  تجهیزات و کار با مانکن های واحد مهارتهای بالینی 
9.گزارش کتبی خرابی ها و کمبود امکانات در این واحد به مراجع بالاتر 
10.هماهنگی با تاسیسات در صورت ایجاد خرابی ها جهت برطرف کردن آن ها 
11.ارائه ی پیشنهادات و درخواستهای اساتید جهت بهبود کیفیت مهارتهای بالینی ، بصورت کتبی به  مسئول مهارتهای بالینی 
12.در صورت کنسل شدن کلاسها هماهنگی با استاد مربوطه جهت برگزاری کلاس جبرانی 
13.الزام  خروج  دانشجویان از مهارت های بالینی در حد فاصل دو کلاس جهت آماده سازی کلاس 
14. در صورت ایجاد خرابی یا مشکلات دیگر از قبیل نوشتن روی مانکن ها و ... دادن گزارش خرابی در همان جلسه توسط اساتید و دانشجویان به مسئول واحد 
15.ارسال گزارشی مبنی بر نحوه برگزاری کلاس های مهارتهای بالینی اعم از رعایت قوانین مهارتهای بالینی، میزان استفاده بهینه از ماکت ها و تجهیزات پیشرفته این واحد، ساعات و کیفیت تشکیل کلاسها ، به مراجع بالاتر
16.ارائه خدمات آموزشی بر اساس سر فصل های واحد برنامه ریزی . در صورت نیاز به تجهیزات و مانکن های دیگر اطلاع از چند روز قبل توسط استاد به این واحد 
17.ارائه جدول زمان بندی محتوای دروس  و طرح درس توسط اساتید به واحد جهت اطلاع و بایگانی واحد مهارتهای بالینی
18.جهت اطلاع دانشجویان نصب زمان بندی محتوای دروس  درپانل  
19.هماهنگی با مسئول برگزاری کلاس ها در موقع امتحانات واحد مهارت های بالینی جهت رزرو کلاس برای دانشجویان




اساتید محترم توجه داشته باشند برای تدریس و تمرین در واحد مهارتهای بالینی موارد زیر را در نظر داشته باشند :

1.جدول تدریس واحد درسی یک هفته قبل از شروع کلاسها بصورت کتبی جهت هماهنگی برنامه کلاسها، جلسات آموزشی و نصب در پانل آموزشی مهارتهای بالینی تحویل  مرکز مهارتهای بالینی گردد.  جدول پرینت شده واحد درسی شامل تاریخ جلسات، روز جلسات، عنوان درس همان جلسه، نام مدرس و تاریخ امتحان می باشد.
2.گروه بندی دانشجویان برای انجام تمرین واحد های درسی، توسط استاد مربوطه انجام می گیرد برای هر گروه تمرین، از قبل نماینده ای تعیین می گردد. حتما زمان بندی روز تمرین، ساعت تمرین، تعداد گروه های تمرین، نام اساتیدی که در تمرین ها حضور خواهند داشت به این واحد اعلام گردد. 
3.خدمات آموزشی بر اساس سر فصل های ارائه شده از طرف برنامه ریزی به استاد مربوطه تحویل داده می شود . چنانچه استاد مربوطه درخواست تجهیزات یا لوازم دیگری را داشته باشد لطفا از قبل یه این واحد اطلاع دهد که در صورت مقدور بودن در اختیار ایشان قرار بگیرد . 
4. حضور و غیاب، آشنایی و اجرای قوانین مهارتهای بالینی، یونیفرم دانشجویان و نحوه حضور دانشجویان در کلاس مهارتهای بالینی بر عهده استاد مربوطه می باشد.  قوانین مهارتهای بالینی در دفترچه ای ویرایش گردیده و در اختیار دانشجوی ترم اولی قرار می گیرد.  
5.جهت برگزاری بهتر کلاس درس ، استاد مربوطه چند دقیقه قبل از شروع رسمی کلاس در واحد مهارتهای بالینی حضور بهم رساند تا هماهنگی های لازم برای درس همان جلسه صورت گیرد . 
6.شروع و پایان کلاسها طبق برنامه اعلام شده از سوی واحد برنامه ریزی خواهد بود مدیریت تنظیم زمانی کلاسهای خارج از برنامه بر عهده مسئول مهارتهای بالینی می باشد در ساعات 30/12 الی 30/14 به علت تقارن بودن با زمان نماز و استراحت و نهار دانشجویان کلاس درسی برگزار نمی گردد.
7.در صورت کنسل شدن کلاسها در این واحد استاد مربوطه سریعا به این مرکز اطلاع دهد تا چنانچه این تایم زمانی برای استاد دیگری مورد نیاز  بود در اختیار ایشان قرار گیرد و بایستی برای برگزاری کلاس جبرانی  هماهنگی های لازم با مسئول مهارتهای بالینی صورت پذیرد . 
8.در موقع استراحت در زمان بین دو کلاس  دانشجویان بیرون واحد مهارت های بالینی باشند .
9.اساتید جدیدالورود در صورت امکان قبل از شروع کلاسها با تجهیزات و کار با مانکن های واحد مهارتهای بالینی آشنایی کافی را کسب نمایند.
10.برگزاری دو کلاس همزمان در یک اتاق از واحد مهارتهای بالینی امکان پذیر نیست.
11.برگزاری امتحانات پایان ترم بایستی با  چک لیست انجام و یک نمونه جهت بایگانی به این واحد تحویل داده شود .
12.کلیه پیشنهادات و درخواستهای اساتید جهت بهبود کیفیت مهارتهای بالینی ، بصورت کتبی به  مسئول مهارتهای بالینی تحویل داده شود.
13. اساتید توجه داشته باشند که در استفاده از مولاژ ها طبق آیین نامه دقت لازم را به عمل اورند و در صورت ایجاد خرابی یا مشکلات دیگر از قبیل نوشتن روی مانکن ها و ... را در همان جلسه بصورت کتبی به مسئول مهارتهای بالینی  گزارش نمایند .
14.لازم به ذکر است در صورت نیاز به برگزاری جلسه تمرین قبل از امتحان ، حتما بایستی نماینده  دانشجویان با واحد مهارتهای بالینی هماهنگ های لازم را بعمل آورد و حضور اساتید مربوطه در جلسه تمرین الزامی می باشد . 
15. پوشیدن یونیفرم  برای مدرسان محترم الزامی می باشد.
16. تغییر ساعت کلاس یا نوع درس به صورت کتبی به واحد مهارتهای بالینی حداقل دو روز قبل از جلسه مورد نظر اعلام گردد.
17.واحد مهارتهای بالینی از تحویل مولاژ و وسایل به خارج از محیط مهارتهای بالینی  معذور می باشد.
18.بعد از اتمام کلاس ها در این واحد،  استاد مربوطه در صورت عدم حضور مسئول مهارتهای بالینی جهت بستن کلاس ها با مسئول برگزاری کلاس ها هماهنگ شود
19.استاد مربوطه برای هر واحد درسی در پراتیک موظف است که گزارش عملکرد خود را ثبت و به مسئول واحد پراتیک تحویل دهند.
قوانینی که دانشجویان محترم برای حضوردرکلاس مهارتهای بالینی الزامابایدرعایت کنندبه شرح زیرمیباشد:
1- هدف ازآموزش دراین مرکزفراگیری مهارتهای بالینی با بیمارورفتارباهمکاران درمحیط کاری ومراجعین است لذا انتظارمیرودنظم ودقت درانجام مهارتهاواحترام متقابل به همدیگررارعایت نمائید . 
2- رعایت یونیفرم کامل ازطرف دانشجوبرای تمامی رشته ها الزامی می باشد شرح کامل یونیفرم درانتهای دفترچه ونیزدرپانل مهارتهای بالینی به همراه عکس نصب گردیده است درصورت تخلف ازمواردذکرشده غیبت برای دانشجولحاظ میگردد .                                    
3- حفظ نظافت ناخن هاوعدم استفاده اززیورالات به جهت کنترل عفونتهای بیمارستانی الزامی است.
4- استفاده ازادکلن وعطریات تندبه دلیل  ایجادمشکلات حساسیت تنفسی درمحیط های بالینی مجازنمیباشد .
5- استفاده ازتلفن همراه درمهارتهای بالینی زمان تشکیل کلاس هابه علت ایجاد پارازیتروی تجهیزات موجود ممنوع میباشد .
6- استعمال دخانیات،طبق ماده 13 قانون جامع کنترل ومبارزه بادخانیات ممنوع میباشد .
7- خوردن وآشامیدن وجویدن آدامس درمحیط مهارتهای بالینی ممنوع میباشد فقط دانشجوبرای مواقع افت قندخون میتواندشکلات به همراه داشته باشد.
8- لازم به ذکرمیباشد اگراحساس میکنیدکه حالتان خوب نیست و احتمال ضعف و کاهش هوشیاری دارید به مسئول واحد و یا استاد مربوطه وحتی دانشجوی کناری خوداطلاع داده و به ارامی روی زمین بنشینید .
9- دانشجویان برای حفظ نظم بیشترمهارتهای بالینی بایستی  5 دقیقه قبل ازشروع کلاس بایونیفرم کامل درمهارتهای بالینی حضورداشته باشند .
10- دانشجوموظف است سرساعت و قبل از ورود استاد وارد کلاس شده و بعد از اتمام زمان کلاس،خارج شود درصورت تاخیردر ورود حتی اگراجازه حضوردرکلاس رایابد ، غیبت موجه لحاظ خواهد شد .
11- هرگونه فعالیت درسی علمی ویاپیشنهاد سازنده درجهت ارتقاءکیفیت واحدمهارتهای بالینی،برای دانشجوامتیازمثبت محسوب شده ودرکارنامه پایانی وی لحاظ میگردد.
12- هرگونه آسیب به وسایل،تجهیزات،مولاژهاوسایرقسمتهای مهارتهای بالینی ازطرف دانشجوصورت پذیرددانشجو وگروهی که درآن تقسیم بندی گردیده مسئول آن میباشند و برابر مقررات با ایشان رفتارخواهند شد .
13-غیبت موجه و غیر موجه بیش ازیک جلسه در تدریس و یک جلسه درتمرین طبق قوانین آموزشی دردرس عملی صفر منظور میشود .
14- درواحدمهارتهای بالینی همکاری ومشارکت دانشجودربرقراری نظم وترتیب اینواحدالزامی میباشدبنابراین دانشجوپس ازاتمام تمرین یونیت بیمارخودرامرتب نموده ولوازم مورداستفاده رابه صورت تمیزبه محل اصلی خودبازمیگرداند .
15- امتحان پایانترم به هیچ عنوان برای دانشجوتکرارنخواهدشد .
16- رعایت شئونات اسلامی وموازین اخلاقی درمحیط مهارتهای بالینی ضرورت داردودرنمره پایانی دانشجولحاظ خواهدشد .
17- مولاژهای موجوددرمهارتهای بالینی قابلیت شستشوبا موادشیمیایی راندارند برای رعایت تمیزی مولاژهااستفاده ازدستکش یکبارمصرف حین کاربامولاژها ا لزامی است . 
18- کمدهای موجوددررختکن خواهران وبرادران جهت گذاشتن لوازم شخصی ویونیفرم دانشجویان،دراول ترم به دانشجوتحویل داده میشود ودرروزامتحا ازدانشجوتحویل گرفته میشودلطفادرموردنحوه ی تحویل کمدهاازمسئول مهارتهای بالینی سوال شودوهماهنگی های لازم باایشان جهت تحویل کمدهاا نجام گیرد .

19- دانشجویان میتوانندساعت مچی،قیچی پانسمان،دفترچه یادداشت،خودکارچهاررنگ ومدادوپاک کن به همراه داشته باشند ازآوردن لوازم غیرضروری وشخصیا عم ازکیف وکاپشن و ... به واحد مهارتهای بالینی جداخودداری نمایند. 
 20- درصورت بروزهرگونه آسیب به وسایل وتجهیزات مهارتهای بالینی حتمامسئول مربوطه رامطلع نمائید .
21- تکیه دادن ونشستن روی تخت ویونیت بیمارممنوع میباشد وامتیازمنفی برای دانشجوبدنبال خواهدداشت .
22- هنگام کاربامانکن ها ازبکاربردن وسایل نوک تیز و آسیب رساندن به آنها بپرهیزید وهمچنین ازنوشتن و خط خطی کردن مولاژهااکیداخودداری نمائیددرصورت مشاهده برابرقوانین به کمیته انضباطی معرفی خواهیدشد  .
23- تفکیک زباله هابه صورت زباله های عفونی( سطل زردرنگ) وغیرعفونی( سطل آبیرنگ)  واشیاءنوک تیز( سفتی باکس) دراین واحدضروری میباشد.


قوانین تمرین
برای هرگروه درتمرین های بعدازظهریک نماینده انتخاب واهدشدکه شرح وظایف نماینده درذیل ذکرگردیده است . درصورت رضایت کارشناسان این واحدامتیاز ویژه درنمره پایانی نماینده لحاظ خواهدشد : 
-برای هرگروه اول ترم مکان تمرین به همراه تجهیزات ومولاژهاجهت تمرین تا آخرترم توسط مسئول مهارتهای بالینی انتخاب میشود . 
-جهت آماده سازی لوازم موردنیازهرجلسه برای تمرین،لیست لوازم موردنیازتحویل نماینده میشوددرآخرکلاس لیست تحویل مسئول مربوطه گردد .
-نماینده هرگروه درهرجلسه تمرین دونفربه صورت گردشی برای همکاری وآماده نمودن وسایل قبل ازشروع تمرین انتخاب میکنددرصورت عدم همکاری اعضاءگروه نماینده به مسئول مهارتهای بالینی اطلاع دهدتابرابرقوانین باایشان رفتارشود . 
-آماده سازی لوازم موردنیازبرای تمرین اصول وفنون مهارتهای بالینی برعهده ی نماینده به همراه دونفرمنتخب میباشدلطفا 20  دقیقه قبل ازشروع تمرین و10 دقیقه بعدازتمام شدن کلاس یونیفرم پوشیده درکلاس حضوریابید .
-اماده کردن وسایل تمرین قبل ازشروع کلاس ودراتمام کلاس مرتب کردن وبرگرداندن وسایل به محل اولیه خودازوظایف دونفرانتخاب شده ازسوی نماینده میباشد.
-یونیت بیماروسایل موردنیازدرهرتمرین به نماینده گروه هاتحویل داده میشودوازنماینده تحویل گرفته میشود . لطفانماینده هاجهت تحویل مواردذکرشده به مسئول مهارتهای بالینی مراجعه نماینددرصورت عدم تحویل ازنمر نمایندگی ایشان کسرمیشود . 
-به همراه داشتن کتاب منبع هنگام انجام تمرین توسط نماینده الزامی میباشد .
-درصورتی که دونفرانتخاب شده توسط نماینده ازوظایف محوله شانه خالی کنندهمان جلسه امتیازمنفی کسب میکنند.
-درهنگام انجام تمرینهای عملی برای بالابردن تمرکزویادگیری عملی بیشتردانشجویان سکوت رارعایت نمائیدوازانجام رفتارهای نامتعارف بپرهیزید 



قوانین امتحان

*رعایت یونیفرم و آراستگی ظاهر برای کلیه دانشجویان الزامی است. در صورت عدم رعایت، امتحانی گرفته نخواهد شد.
* تمامی وسایل مورد نیاز امتحان را به همراه داشته باشید ( خودکار 4 رنگ-مداد و پاک کن-قیچی-دفتر یادداشت-ساعت مچی-ماژیک آبی) . 
* تمامی دانشجویان بایستی درموعدی که از پیش تعیین شده برای امتحان ، حضور داشته باشند. در صورت عدم حضور دانشجویی، در موعد تعیین شده، به هیچ عنوان امتحان از وی، گرفته نخواهد شد.
* بعد از اتمام امتحان، هر دانشجو موظف است تمام وسایلی را که در حین امتحان استفاده نموده است را برای استفاده دانشجوی بعدی تمیز و خشک کند و در جای اولیه خود بگذارد. در صورت فراموشی، نمره کسر می شود.
* امتحان راس ساعت تعیین شده شروع خواهد شد. لذا دانشجویان، قبل از این ساعت با یونیفرم آماده باشند.
* ترتیب گرفتن امتحان از دانشجویان، طبق لیست کلاسی می باشد. لذا بترتیب لیست، دانشجویان اماده امتحان شوند. در صورت تمایل میتوانید بعنوان داوطلب، اول وقت در امتحان حضور داشته باشید. 
* هر دانشجو بعد از اتمام پروسیجر، نمره خود را از استاد دریافت خواهد نمود. در صورت اعتراض، همان جلسه میبایست به استاد مربوطه اعلام نماید. در روزهای بعد، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
* در روز آخر امتحان پراتیک، دانشجو می بایست کلید کمدش را تحویل مسئول مهارتهای بالینی نماید. در غیر اینصورت، باید جریمه نقدی پرداخت نماید. 
* در حین امتحان تمامی دانشجویانی که در سالن حضور دارند. ملزم به رعایت نظم و سکوت در سالن می باشند. در غیر این صورت از نمره دانشجو، کسر خواهد شد .

آرزوی موفقیت وکامیابی








یونیفرم حرفه ای قابل قبول دانشجویان دختردرواحدمهارتهای بالینی
دانشکده پرستاری بروجن


 





یونیفرم حرفه ای قابل قبول دانشجویان پسردرواحد مهارتهای بالینی
دانشکده پرستاری بروجن


موها
مدل موکوتاه ومرتب باشد.


 


خدمات آموزشی:



1- ارائه دروس اصول وفنون پرستاری عملی جهت دانشجویان پرستاری

دانشجویان پرستاری دروس بالینی ذیل رابه طورعملی فرامیگیرندکه این روشهاودروس شامل:

تجهیزات: ماکت‌های مراقبتهای پرستاری،دستگاه ساکشن،ماکت لوله گذاری،ماکت حمل بیمار،مدل رگ گیری وتزریقات وریدی،ماکت مراقبت اززخم، اشکال دارویی،انواع آتل‌ها،اکسیژن‌تراپی،تجهیزات بخیه وترمیم زخم،تخت های بیمارستانی،ماکت زخم بستر،ماکت تزریق داخل جلدی،ماکت دست اندازه گیری فشارخون،انواع پانسمان های جدید،انواع کلستومیها،گلوکومتر،انواع دستگاههای فشارخون دیجیتال،انواع فرمهای پروندۀبیمار،پاراوان،ویلچر،برانکارد.






دراین واحد دانشجویان مهارتهایی چون:

1.آشنایی بادرس واتاق پراتیک- شستن دست- مرتب کردن واحد مددجو
2.پوشیدن گان،ماسک،دستکش وشیلد
3.حرکت دادن بیماردرتخت- جابجائی بیمارازتخت به صندلی وبرانکارد و بالعکس
4.پائین آوردن بیمارازتخت
5.قراردادن بیماردر وضعیت های مختلف
6.دهانشویه ( بیمارمعمولی - بیماربیهوش ) وماساژپشت
7.کنترل درجه حرارت - نبض ( انواع نبضها ) وتنفس وپالس اکسیمتری
8.کنترل فشارخون- وثبت علائم حیاتی وکنترل مایعات خورده شده ودفع شده (intake and output)
9.پذیرش بیمار(درست کردن پرونده- ثبت گزارش- آماده کردن برای معاینه ) وترخیص
10.استفاده ازگرما و سرما درمانی –حمام آب ولرم- کمپرس سردوگرم غیراستریل
11.غذادادن ازراه دهان- سنداژ معده ،گاواژ و لاواژ
12.گرفتن نمونه مدفوع- سوندرکتال- تنقیه باآب ساده ( انواع تنقیه ها )
13.اکسیژن دادن باروشهای مختلف ( کانولا- سنددرمواردخاص- ماسکها )- نمونه حلق وخلط
14.ساکشن بینی ودهان
15.مراقبت ازتراکیاستومی- ساکشن تراکیاستومی
16.آماده کردن ترالی پانسمان- انجام یک پانسمان ساده
17.پانسمان با درن و بخیه- کشیدن بخیه- شستشوی زخم- کمپرس استریل
18.زدن بخیه
19.بانداژ
20.شستشوی پرینه-گرفتن نمونه ادراراستریل وادرار 24 ساعته
21.گذاشتن ودرآوردن سوندفولی وسوند نلاتون
22.شستشوی مثانه به روش بازوبسته
23.کنترل دستورات دارویی- دادن داروها( قطره چشم  وگوش  وبینی وموضعی)- شستشوی چشم
24.شیاف- اسپری
25.دادن داروهای خوراکی- آماده کردن داروبرای تزریق (آمپول و ویال )
26.تزریق عضلانی- زیرجلدی- داخل جلدی
27.تزریقات وریدی- وصل کردن سرم- دادن دارو از راه ست سرم ومیکروست وهپارین لاک




<امتحانات این واحد به روش آسکی برگزارمیشود>








2- ارائه درس بررسی وضعیت سلامت جهت دانشجویان پرستاری

تجهیزات: ماکت پیشرفته مراقبت ازبیمارمجهزبهvital signجهت شنیدن صدای قلب وریه و وسایل اندازه گیری قد،وزن،دورسر،تخت معاینه ،افتالموسکوپ،اتوسکوپ،دستگاه فشارخون،تابلوبینایی سنجی،مانیتوروسی‌دی‌های آموزشی،ویدیوپرژوکتوروصفحه  نمایش می‌باشد.

 دراین واحددانشجویان مهارتهایی چون روش های مراقبت ازبیمار،تشخیص مواردطبیعی وغیرطبیعی،طریقه گرفتن شرح حال ومصاحبه رافرامیگیرند. هنرگوش دادن،طرح  سؤالات بازوبسته،ارتباط درموقعیت‌های خاص،معاینات روی مانکن وبیماروروی یکدیگرصورت می‌پذیرد.

واحدعملی بررسی وضعیت سلامت که سابقا“دربیمارستان تمرین شده،اکنون درواحدمهارتهای بالینی ارائه میگردد. دانشجویان پرستاری انواع معاینات فیزیکی ( نظیرگرفتن شرح حال،معاینات سیستم های مختلف نظیرمعاینه سیستم عصبی واسکلتی وپوست ومو وناخن وگوش،چشم،بینی،قفسه ی صدری وریه ها،قلب،عروق وشکم وبرست و…راروی مانکن پیشرفته ی مگاکد و روی همدیگرآموزش دیده وسپس تمرین می نمایند ودرپایان ازدانشجویان امتحان عملی به عمل میآید.








3- ارائه درس پرستاری دربحران،فوریت وحوادث غیرمترقبه


CPR جهت دانشجویان پرستاری

دانشجویان پرستاری سرفصل احیای قلبی وریوی ازواحدفوریتها ( نظیرماساژقلب،دادن تنفس به بیمار،نحوه بازنگهدارنده راه هوایی،اینتوباسیون و…) راابتدا توسط مربیان آموزش دیده سپس درحضورمربیان تمرین میکنند.
سایردروس شامل کمک های اولیه وحمل ونقل مصدوم وآموزشهای مربوط به ترالی اورژانس ودی سی شوک وبانداژ وآتل بندی و....










4-واحدبارداری وزایمان جهت دانشجویان اتاق عمل و فوریت های پزشکی 



دراین واحددانشجویان اپیزیاتومی و زدن انواع بخیه و…. را آموزش دیده وسپس تمرین میکنند. همچنین پروسیجرهای تخصصی نظیر،نمایش مانورهای لئوپلد،تعیین سن حاملگی و ...رانیزپس ازآموزش عملی،تمرین میکنند.همچنین روی مانکن زایمان  روندانجام زایمان راآموخته وتمرین میکنند.





5-ارائه واحددرسی اصول ومهارتهابرای رشته ی فوریت هایپزشکی



دراین واحددانشجویان فوریتهای پزشکی ابتدا دروس فن پرستاری عملی که مورد نیازدانشجویان فوریتهای پزشکی نیز میباشد نظیرانواع تزریقات ( عضلانی،وریدی،زیرجلدی وداخل جلدی )،انواع پانسمان،کنترل علائم حیاتی و  ....  میآموزند.



6-ارائه درس معاینات بالینی جهت دانشجویان فوریتهای پزشکی


واحد عملی معاینات بالینی که  سابقا“دربیمارستان تمرین شده،اکنون درواحدمهارتهای بالینی ارائه میگردد. فوریتهای پزشکی انواع معاینات فیزیکی ( نظیرگرفتن شرح حال،معاینات سیستمهای مختلف نظیرمعاینه سیستم عصبی،گوش،چشم،دهان،قلب،عروق،تنفسی،اسکلتی وگرفتنEKG وکاربامانکن مگاکد و…را آموزش دیده وسپس تمرین می نمایند ودرپایان ازدانشجویان امتحان عملی به عمل میآید.




7-ارائه  درس عملی فوریتهای داخلی برای رشته ی فوریتهای پزشکی

تجهیزات : ماکت پیشرفته احیاءMEGA CODEمجهزبهvital sign،ماکت لوله گذاری وC.P.R،وسایل لوله گذاری داخل تراشه،آمبوبگ و وسایل بازنگه داشتن راه هوایی،انواع آتل هاوفیکساتورها،الکتروشوک،انواع زخمها.

دراین واحددانشجویان بااستفاده ازمانکن مگاکد انواع صداهای قلب وریه ورود هوا سایرموارد مورد نیازدر فوریتهای داخلی رامیآموزند.




8- واحددرسی احیای قلبی ریوی پایه فوریتهای پزشکی


دراین واحد درسی دانشجویان طریقه ی ارزیابی محیط،CPRمقدماتی و طریقه ی انتقال بیماربیهوش را....میآموزند.


9- واحددرسی احیای قلبی ریوی پیشرفته فوریتهای پزشکی

دراین واحددرسی دانشجویان طریقهی ارزیابی محیط- CPRپیشرفته،اینتوباسیون بزرگسال ونوزاد و روش استفاده ازترالی اورژانس وداروهای اورژانس رامیآموزند.








10- ارائه کارگاههای آموزشی دانشجویان پرستاری ،اتاق عمل و فوریتهای پزشکی


- برای ارتقائ سطح کیفی علمی وعملی دانشجویان فوریتهای پزشکی کارگاههای آموزشی زایمان
- ( تدریس زایمان وفوریت درزایمان وکار با مانکن زایمان به صورت عملی) 
- برگزاری کارگاه بخیه به صورت آموزش وتمرین
- برگزاری کارگاه های اموزشی احیای قلبی و ریوی پایه و پیشرفته
- برگزاری کارگاه های اموزشی شناخت داروها
- کارگاهآش اموزش دیالیز صفاقی _همودیالیز
- کارگاه آشنایی وآموزش روش های نوین پانسمان و اشنایی با انواع زخم ها( زخم های جراحی، بدسور،  انواع زخم های دیابتیک و...)
کارگاه آموزش و تفسیر نتایج آزمایشگاهی
- کارگاه آموزش و تفسیر نوارقلب
- کارگاه آموزش تزریق فراورده های خون
- کارگاه اموزش گزارش نویسی و شناخت اوراق برگه های  پرونده ی بیمار 
-






11-واحد درسی مهارتهای بالینی و اصول و فنون عملکرد فرد اسکراب وتکنیک برای رشته ی اتاق عمل: 

تجهیزات : دستگاه بیهوشی،تخت عمل،وسایل احیاءقلبی ریوی،ماکت لوله گذاری،ماکت احیاءقلبی ریوی،موادوتجهیزات اسکراب،انواع داروهاو وسایل مورداستفاده دراتاق عمل، ست جراحی عمومی،چراغ سیالتیک،برانکارد.

دراین واحد دانشجویان بامهارتهایی چون روش کاربادستگاه بیهوشی وتجهیزات اتاق عمل،روشهای اسکراب،آماده کردن محل عمل،پوزیشن بیمارحین عمل،مراقبت ازبیماردرریکاوری،روشهای بخیه زدن،نقشهای افراددراتاق عمل،گزارش نویسی دراتاق عمل وباکاربردوسایل موجود درست های جراحی آشنا میشوند.










تاریخ به روز رسانی: 1399/11/15
تعداد بازدید: 2754
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2 تعداد کل امتیازها:2
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
آدرس :بروجن - میدان شهید بهشتی- بلوار شهید بنایی-دانشکده علوم پزشکی بروجن (ساختمان قبلی بیمارستان حضرت ولی عصر (عج))
دورنگار: 34235298-038         تلفن : 72 - 03834235271
سایت دانشگاه : https://skums.ac.i
آدرس ایمیل دانشکده : Borujenfaculty@skums.ac.ir 
تاریخ بروز رسانی 1403/01/30
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal